• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67730
+
-

مرکز مدیریت حیوانات شهری در تبریز راه‌اندازی می‌شود

عضو شورای شهر تبریز: مصوبه راه‌اندازی این مرکز به‌زودی به صحن شورا می‌رود

مدیریت شهری
مرکز مدیریت حیوانات شهری در تبریز راه‌اندازی می‌شود

نایب رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز از راه‌اندازی مرکز مدیریت حیوانات شهری خبر داد. به گزارش ایسنا، «سعید نیکوخصلت» گفت: با مطالباتی که از سوی سمن‌ها(سازمان‌های مردم نهاد) شاهد بودیم، برای اولین بار راه‌اندازی مرکز مدیریت حیوانات شهری در کمیسیون محیط زیست مطرح شده و این ماه برای تصویب نهایی به صحن شورا می‌رود.

نیکوخصلت با بیان این‌که طی جلسات تخصصی و کارشناسی، شیوه‌نامه این مرکز تدوین شده است گفت: این رویکرد از سال‌های خیلی دور در دنیا آغاز شده که در مورد حیوانات شهری مدیریتی صورت گیرد. او این موضوع را حرکتی فرهنگی عنوان کرد و افزود: چنین اقداماتی همواره موضوعاتی فرهنگی و حرکتی جدید هستند که برای بازتاب و بازخورد مورد نظر نیازمند صبر و حوصله است.

این عضو شورای شهر مدیریت حیوانات شهری را علمی گسترده و اکولوژیکی عنوان کرد و گفت: به طور مثال وقتی در یک منطقه گونه‌ای از حیوانات را کم می‌کنیم، گونه‌ای دیگر از حیوانات زیاد می‌شود. حتی کمربندی که باید در اطراف شهر باشد و توجه به پسماندی که باید به طور اصولی و صحیح مدیریت شود، چراکه حیوانات بر اساس غذا زاد و ولد می‌کنند.

همچنین روستاهای اطراف هم باید مدیریت شوند، زاد و ولد سگ‌ها که در این روستاها اتفاق می‌افتد و این سگ‌ها به سمت شهرها سرریز می‌شوند. وی با تاکید بر این‌که گونه‌های گیاهی و حیوانی میزان غنی بودن هر منطقه را نشان می‌دهد گفت: هر قدر تنوع زیستی بیشتر باشد، می‌گویند هوای این محیط خوب و خاک آن غنی است. با بهبود هوا و باران‌های بهاری شاهد هستیم که برخی پرندگان مهاجر دوباره به تبریز بازگشته‌اند و تنوع زیستی بیشتر شده است.

این مسئول تاکید کرد: مطالعات اولیه درباره مرکز مدیریت حیوانات شهری انجام یافته و ریشه‌یابی شده است. در این راستا مرکز مدیریت حیوانات شهری را در زیر مجموعه خدمات شهری قرار داده‌ایم که در آن فضای ارتباط با سمن‌ها، مردم، دام‌پزشکی و محیط زیست استان فراهم باشد و اتاق فکر و سیاست‌گذاری در اینجا رخ می‌دهد.

نیکوخصلت بیان کرد: روش‌های معدوم‌سازی، استفاده از سموم، انباشت کردن و تحویل دادن به مرکزی خاص و... باید مدیریت شود و همچنین مطالعاتی در این خصوص که هر سال در تبریز در حوزه تنوع زیستی چه اتفاقی رخ می‌دهد. علاوه بر این باید در بخش جانوری، آمار را بدانیم و سیاست‌ها را مشخص کنیم. وی با اشاره به این‌که در گذشته تجربه‌هایی ناموفق و غیر فنی داشته‌ایم گفت: مثلا در گذشته با کوچ دادن کلاغ‌های ائل‌گلی و هدایت آنها به سمت عباس میرزا شاهد افزایش موش‌ها در این بخش بودیم.

این عضو شورای شهر تبریز راه‌اندازی این مرکز را حرکتی انسانی در راستای تعامل با حیوانات دانست و افزود: اگر شیوه‌نامه و اساس‌نامه ما موفق عمل کند، قطعا کلانشهرهای دیگر هم از تبریز الگو‌برداری می‌کنند و همین موضوع حاکی از توسعه یافتگی شهر خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید